بهره گیری از ایزو 9001 به منظور افزایش سطح کیفی سیستم مدیریت کسب و کار شما یکی از اولین و اساسی ترین نکات برای شروع به فعایت کاری می باشد. اخذ این گواهینامه این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند که با استفاده از رعایت دستورالعمل های آن کسب و کار خود را بهبود دهند، این امر به ویژه برای هر SME (شرکت کوچک تا متوسط) صادق است. در اصل می توان گفت اصلی ترین دلیل برای اخذ ایزو 9001 افزایش کیفی و ثبات در سازمان یا شرکت می باشد که این موضوع رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت و نتیجه آن پیشرفت سازمان می باشد.
هر کسب و کار کوچکی مهم است، در واقع آنها برای رونق اقتصادی مداوم ضروری هستند؛ بیش از ۹۰٪ از مشاغل جهان، SMEها هستند و در حال نوآوری، ایجاد رشد و ایجاد شغل می باشند. اما با توجه به اینکه طبق برآوردها، حدود ۵۰ درصد از شرکت های کوچک و متوسط در ۵ سال اول شکست می خورند، چگونه می توانید SME خود را ماندگارتر کنید؟
شما می توانید با قرار گرفتن در جایگاهی برابر با رقبای بزرگتر خود شروع کنید، کوچک بودن شرکت از جهت هایی خوب است، اما اگر برای مناقصه رقابت میکنید یا سعی در جذب مشتریان بیشتر دارید، ممکن است به یک شرایط اضافی نیاز داشته باشید. اینجاست که استانداردهای ایزو وارد عمل میشوند؛ آنها فقط برای سازمان های بزرگ نیستند، بلکه می توانند به همان اندازه برای مشاغل کوچک تر نیز مزایایی داشته باشند، مانند کمک به بهبود رضایت مشتری، صرفه جویی در هزینه و افزایش گردش مالی.
با فرآیندهای تعریف شده در استاندارد ایزو 9001 شما قادر به شناسایی نقاط ضعف در کسب و کار خود خواهید بود و بر این اساس می توانید اقدامات لازم را انجام دهید. اخذ گواهینامه ایزو 9001 به رفع چالش های SME مانند موارد زیر کمک به سزایی می کند:
اگر به کسب و کارهایی که شکست می خورند نگاه کنید، متوجه خواهید شد که بسیاری از آنها بدهی های بیشماری را متحمل شده اند و قادر به مدیریت امور نقدی خود نیستند؛ مدیریت پول نقد در کسب و کارهای کوچک بسیار مهم است. اخذ گواهینامه ایزو 9001 با اصل تمرکز مشتری مداری، شما را قادر می سازد که به مشتری نزدیک شوید و انتظارات آن ها باید بدان معنی باشد که پرداخت ها در زمان مشخص انجام می شوند و درخواست ها با تأخیر پرداخت کاهش می یابد. با اخذ گواهینامه ایزو 9001 می توانید به راحتی نقاط ضعف و قوت کار خود را پیدا کرده و بر اساس اطلاع از آنها برنامه ریزی منظمی را جهت پیشرفت سازمان تهیه نمایید.
برای افزایش غیر منتظره هزینه ها مانند آب و برق، مواد و... آماده باشید، اطمینان حاصل کنید که پول نقد به اندازه کافی ذخیره می شود تا به شما در زمان های سخت کمک کند. با اخذ گواهینامه ایزو 9001 می توان تاکید زیادی بر مدیریت منابع و حمایت از فرایندهای شرکت داشت؛ برنامه ریزی و مدیریت منابع باعث می شود شرکت شما در رسیدن به اهداف موفق باشد.
خدمات ضعیف به مشتری و ناکارآمدی کارکنان سبب کاهش سرعت کسب و کار شما می شود، اطمینان حاصل کنید که کارکنان مشغول به کار کلیه اموری که برای رضایت مشتری نیاز است را رعایت می کنند. سیستم ها و فرآیندهایی را برای انجام وظایف باید توسعه دهید و کنترل های داخلی را برای نظارت بر آنها ایجاد کنید. الزامات اصلی گواهینامه ایزو 9001 برای برآوردن انتظارات مشتری و مدیریت رضایت مشتریان است، انجام ممیزی منظم فرآیندهای داخلی و اندازه گیری رضایت مشتریان اطمینان حاصل می کند که تمرکز شما روی مشتریان حفظ می شود، بنابراین اخذ ایزو 9001 سبب حصول نتایج رضایت بخش برای مشتریان نیز خواهد شد.
طرح های مناسب کسب و کار شما را مجبور به فکر کردن درباره آینده و چالش ها می کند، همچنین شما را مجبور می کند تا نیازهای مالی خود، برنامه های بازاریابی و مدیریت، رقابت و استراتژی کلی خود را در نظر بگیرید. داشتن یک طرح یا برنامه خیلی مهم است، اما مهم تر از آن این است که این طرح در سراسر کسب و کار ارتباط برقرار کند و همه عوامل نقش خود را بدانند و برای انجام این کار آموزش دیده اند. اخذ گواهینامه ایزو سبب توجه بیشتر به این امر می شود، بنابراین ایزو 9001 سبب بهبود کسب و کار شما در آینده نزدیک خواهد شد.
توانایی تشخیص فرصت ها و انعطاف پذیری برای انطباق برای زنده ماندن و شکوفایی حیاتی است، یاد بگیرید چگونه چند کار متعدد را انجام دهید، به طور خلاقانه پاسخ دهید و زمینه های جدیدی از تخصص را بسازید. تمرکز بر روی مشتریان و نیاز به بهبود مستمر به تغییرات سازمان در بازار کسب و کار تمرکز دارد. سیستم گواهینامه ایزو 9001 اجرای تغییرات توافق شده به شیوه ای ساختاری در سازمان شما را تضمین می نماید.
تبلیغات کسب و کار هر سازمانی از طریق بازاریابی اینترنتی، رسانه های اجتماعی، ایمیل، جستجوی محلی بسیار پر هزینه می باشد. با اخذ گواهینامه ایزو 9001 می توانید موفقیت های خود را ارتقا داده و در نتیجه بازاریابی بهتر و موثرتری داشته باشید.
وفاداری مشتریان به خودی خود اتفاق نمی افتد بلکه باید آن را بدست آورد، هر سازمانی بایستی رقبای خود را تحلیل کرده و همیشه یک قدم جلوتر از آنها بماند؛ اگر شما از مشتریان خود مراقبت نکنید، رقبای شما با آنها وارد مذاکره می شوند. سنجش میزان رضایت مشتریان بخش مهمی از استاندارد ایزو 9001 است، بنابراین با اخذ این گواهینامه به شناسایی روند حفظ و تکرار خرید خود بپردازید و در نتیجه به شاخص رضایت مشتریان خود دست یابید. ورود به بازارهای جدید و رقابت با دیگر سازمان ها همواره گامی برای پیشرفت سازمان ها می باشد، با اخذ گواهینامه ایزو 9001 شما می توانید کسب و کار خود را گسترش داده و با دیگر سازمان ها رقابت مناسبی داشته باشید.
امروزه اخذ ایزو به عنوان یکی از اصلی ترین نکات در جذب مشتریان می باشد، با رعایت استانداردهای لازم برای اخذ گواهینامه ایزو، می توانید سیستم کیفی کسب و کار خود را تا چندین برابر بهبود بخشیده که در این صورت بهره مندی به نیاز های مشتریان به طور کامل صورت خواهد گرفت و نتیجه آن کسب رضایت مشتری و افزایش وفاداری آن ها به سازمان شما می شود.
شرکت QAL، با سال ها سابقه در صدور انواع گواهینامه ایزو و ارائه خدمات مشاوره آماده است تا به اعتبار و بهره وری کسب کار کوچک و بزرگ شما بیافزاید.